Pasagerii vor putea achita pentru călătoria lor cu instrumente de plată contactless ale oricărei bănci.
Victoriabank, în parteneriat cu VISA și Primăria Chișinău, permite efectuarea plăților contactless în transportul public din Republica Moldova.
În cadrul proiectului-pilot, au fost introduse două tehnologii pentru facilitarea plăților și comoditatea cetățenilor: plata clasică fără contact prin validatoare, cum este practicat în orașele mari din întreaga lume, și prin intermediul Tap to Phone - o nouă tehnologie ce permite achitarea călătoriei cu un card contactless sau cu propriul smartphone.
Pentru efectuarea plăților contactless cu ajutorul tehnologiei clasice, autobuzele și troleibuzele din Chișinău vor fi dotate cu validatoare staționare pe bare, precum și validatoare portabile pentru taxatori. Cu ajutorul validatoarelor portabile, se vor înregistra călătoriile gratuite pentru categoriile privilegiate de pasageri. Pentru a plăti o călătorie, este suficient a apropia un card contactless sau orice dispozitiv cu un modul NFC de validator și confirmarea plății printr-o notificare. Utilizatorii vor putea, de asemenea, să urmărească istoricul călătoriilor și ruta vehiculului online în aplicație, disponibilă pentru sistemul iOS și Android.
Tehnologia Tap to Phone este unică prin faptul că nu necesită echipament special, cu excepția smartphone-urilor, ce au fost distribuite taxatorilor. Astfel, telefoanele pot fi utilizate în calitate de terminale de plată, oferind utilizatorilor posibilitatea de a plăti rapid și în siguranță pentru călătorie cu cardul contactless, smartphone-ul, ceasul inteligent, brățara de fitness sau alt dispozitiv ce acceptă modulul NFC. Este suficientă doar o atingere cu un card sau un dispozitiv portabil având un modul NFC fără a fi nevoie de a descărca aplicația. Plata se efectuează într-o fracțiune de secundă, după care indicatorii de pe smartphone-ul taxatorului se luminează și apare o confirmare a plății cu succes.
„Una dintre direcțiile strategice globale ale Visa este dezvoltarea orașelor inteligente. Suntem convinși că atingerea acestui obiectiv este strâns legată de componenta de transport, motiv pentru care implementăm peste 500 de proiecte pentru transport în întreaga lume. Cu plata contactless, pasagerii se pot bucura de o experiență de călătorie aproape perfectă, într-un mediu urban, pot reduce la minimum utilizarea numerarului și se pot simți în siguranță. Suntem recunoscători partenerilor noștri pentru sprijinul în dezvoltarea transportului ecosistemic contactless în Republica Moldova, care va ridica economia fără numerar la un nivel nou", a subliniat Svetlana Cirva, Vicepreședinte, Manager Regional Visa în Ucraina, Belarus și Moldova.
„Victoriabank este singura bancă din Republica Moldova care a investit în tehnologia NFC, prin dezvoltarea propriului portmoneu electronic (VB24 Pay), iar acum lansăm tehnologia Tap2Phone, care va ușura în mod semnificativ plățile cu cardul. Împreună cu Visa, deschidem noi oportunități și tehnologii deja practicate în alte capitale europene, care simplifică oamenilor achitarea serviciului de călătorie rapid și comod. Lucru de care avem cu adevărat nevoie într-o lume aflată în continuă mișcare!", a declarat Președintele Victoriabank, Bogdan Pleșuvescu.
„Inițierea acestui proiect reprezintă un prim pas pentru dezvoltarea transportului public din capitală prin oferirea unor servicii de calitate cetățenilor, iar cu suportul partenerilor și a tehnologiilor implementate de VISA această inițiativă poate fi realizată în cadrul regiilor de transport public municipal. " a accentuat Primarul General, Ion Ceban.
Ca parte a proiectului-pilot, serviciul de plată prin intermediul validatoarelor contactless va fi disponibil pe rutele de autobuz nr. 9 și de troleibuz nr. 32. La rândul lor, locuitorii și oaspeții orașului vor putea utiliza modalitatea de plată Tap to Phone pe rutele de autobuz nr. 19, 26, 33, dar și cele de troleibuzul nr. 10.
Introducerea plății contactless va oferi pasagerilor posibilitatea de a face plăți rapide, convenabile și securizate în timpul călătoriilor, iar agentul de transport va optimiza procesele de circulație și înregistrare a pasagerilor, dar și de reducere a costurilor asociate sistemelor de transport.